PASIENTSAMARBEID

PASIENTSAMARBEID

Samarbeid med pasienter og foresatte er viktig

Kjeveortopedisk behandling er et samarbeid mellom kjeveortoped og pasient. Samarbeid er en absolutt forutsetning for et vellykket resultat. For at behandlingen skal gå som planlagt, til estimert tid og kostnad, må pasienten møte til avtalte timer, bruke kjeveortopedisk apparatur slik vi forskriver det (strikker, bøyle, gom ), ha optimal munnhygiene og passe på reguleringen så den ikke går i stykker og/el at det løsner klosser ofte. Terminfakturaer må betales innen forfall for at behandling skal gjennomføres. 

Munnhygiene

Tannpuss 2 ganger daglig med fluortannkrem er essensielt. IKKE skylle ut tannkremen med vann etter tannpussen slik du er vant til!! Om du ikke klarer å la være å skylle ut tannkremen, skal du i tillegg daglig bruke fluor skylling (0,2% fluor). Dette for å forebygge karies (hull) i tennene.

Du må pusse tennene veldig nøye om kvelden. Bruk er myk og liten tannbørste. Bruk rolige og små børstebevegelser slik at busten på tannbørsten kommer inn i mellom tennene og reguleringen. Bruk også en solobørste mellom tennene og i tannkjøttkanten på alle tenner.  Se på tennene dine i speilet og løft leppen til side for å se om de er frie for plakk (belegg). Regelmessig bruk av tanntråd er også nødvendig. Superfloss er lett å stikke inn under buen slik at du kommer til mellom tennene

Bruk av strikk, gom og bøyle

For at tenner skal flytte seg må man påføre krefter. I starten av reguleringen vil buen (strengen) påføre krefter som retter opp tennene iht fasongen på buen. Eller en gom påfører krefter på enkelttenner, segmenter eller hele kjeven. Andre ganger skal man flytte tenner innad i kjeven eller flytte kjevene i forhold til hverandre. Da må vi påføre retningsbestemte krefter. Eksempler på slike krefter er nakkebøyle, gom med nakkebøyle, ulike gommer med fjærer eller strikker som pasienten selv fester på reguleringen og som de skal ha på hele tiden (dag og natt). Om ikke pasienten bruker hjemmeapparatur som forskrevet av kjeveortopeden, vil man ikke nå behandlingsmålet. 


Timeavtaler

Kjeveortopeden planlegger timeintervallene etter hvor man er i behandlingsprosessen og hvor lenge man erfaringsmessig kan gå før nye krefter må/kan påføres eller reguleringen må kontrolleres. Noen ganger er det lenge mellom timeavtalene, mens andre ganger er det f.eks kun 4 uker. Noen ganger er du lenge hos kjeveortopeden slik som når vi limer på reguleringen, mens andre ganger er du inne kort tid til en enkel kontroll. Alle timeavtaler er like viktig og må avholdes. Manglende oppmøte til timene kan føre til ukontrollerte og følgelig uønskede tannforflytninger, samt at behandlingen tar lengre tid. Passer ikke timeavtalen din, er det selvfølgelig bare å ringe, så gir vi deg ny time.

De fleste ønsker timeavtale utenfor skole- og arbeidstid. Dette er ikke mulig hver gang da klinikken er betjent i vanlig kontortid mellom kl 08.00- 16.00. En dag i uken har vi åpent frem til kl 18.00 for elever som går på videregående skole. Er det ledig kan øvrige pasienter få sene timer.  For at vi skal få gjort det vi har planlagt fra gang til gang, er det viktig at pasienten ikke kommer for sent til timeavtalene. Pass selv på å koordinere timene med buss-, tog-, t-banetidene dersom du reiser med offentlig kommunikasjon.

Mat

Hard mat som epler, gulrøtter, skorper, knekkebrød og baguetter, må deles opp i små biter og tygges rolig og forsiktig. Når man kjenner at tennene i overkjeven treffer reguleringen i underkjeven må man «slippe opp» sammenbitingen av kjeven og akseptere at jekslene ikke treffer hverandre. Godteri som kjærlighet på pinne og andre sukkertøy er en hyppig årsak til at brackets løsner. Man tenker at man kun skal suge på dem, men ofte så glemmer man seg og tygger til. Det samme gjelder godterier som seige og harde karameller. Det fester seg til reguleringen og drar den av tennene. Så ikke spis denne type godteri når du har regulering.

Betaling

Nesten alle kjeveortopediske klinikker i landet er private. Så gjelder også i Oslo og Akershus. Pasienten får den samme refusjonen av trygden/HELFO enten de går til private eller offentlige klinikker. Refusjonen følger pasienten. Både offentlig – og private klinikker har et mellomlegg i pris for å kunne dekke kostnadene ved drift. For at vi skal kunne drive vår praksis med god service og høyt faglig nivå, må hver pasient betale en egenandel for sin behandling. Vi mottar ikke noe statlig støtte. Om pasient/foresatte ikke betaler behandlingen er vi dessverre nødt til å stoppe opp og i ytterste konsekvens vurdere å avbryte behandlingen før målet er oppnådd. Vi imøtekommer selvfølgelig oppdelinger til mindre beløp ved behov.

Tannlegebesøk

Vi sjekker ikke pasienter rutinemessig for hull (karies), men ser vi hull eller mistenker det, henviser vi til tannhelsetjenesten for undersøkelse og fyllingsbehandling. Det er viktig at pasienten følger opp Den Offentlige Tannhelsetjenesten (skoletannlegen) sine innkallinger og møter hos dem til avtalte timeavtaler. Friske hullfrie tenner er enda viktigere enn rette tenner! 

Etter avsluttet behandling

Etter avsluttet behandling er det viktig at du kommer til oppsatte kontrollene slik at vi kan se at det korrigerte bittet holder seg stabilt og at strengen på baksiden av tennene (retainer) holder seg slik den skal. Dersom retaineren løsner er det viktig at du tar kontakt med oss så fort som mulig så vi kan reparere den. Venter du for lenge, kan tenner flytte på seg.

Vil du vite mer om priser og behandlinger eller bestille time?

Vi svarer på alt om tannregulering, og vi har kort ventetid på ny time.

iSmile Tannregulering AS


Kontakt oss/bestill konsultasjon
post@ismiletannregulering.no
22 32 11 00

Telefontider
Man-tir-tor  08:00-16:00
Onsdag 08:00-18:00
Fredag  08:00-14:00